Was je van plan om ergens tussen kerst en oud&nieuw nog even een rondje te hardlopen? Hier zijn twee manieren om onderweg je training een extra boost te geven:

TRAP TRAINING
Trap in zicht? Doe de volgende routine 2x:

– ren zo snel mogelijk de trap op en af
– ren de trap op met twee treden tegelijk en ren ‘m gewoon weer af
– kom voor de onderste trede in squat-positie: je gezicht is richting de trap, je voeten op schouderbreedte en je laat je billen zakken alsof je wilt zitten. Duw je borst naar voren, hou je schouders laag en plaats je gewicht stevig op je hielen. Spring vanuit squat-positie van trede naar trede totdat je bovenaan de trap staat en ren weer naar beneden

SUICIDE DRILL 
Zoals de naam al doet vermoeden, dit is een dodelijk zware oefening. Het idee is heel simpel. Het enige wat je nodig hebt zijn vijf bomen of lantaarnpalen op een rij. De objecten moeten ongeveer 10 stappen van elkaar verwijderd zijn. Neem het eerste object als startpunt. Sprint naar het tweede object, draai je zo snel mogelijk om en sprint terug naar het startpunt. Sprint naar het derde object, draai je zo snel mogelijk om en sprint terug naar het startpunt. Sprint naar het vierde object, draai je weer razendsnel om en sprint terug naar het startpunt. En tot slot sprint je naar het vijfde object, draai je weer zo snel mogelijk om en sprint weer terug naar het startpunt.

EN EEN EXTRA TIP: Mocht je in Amsterdam wonen, maak dan van de wandelroute van het Amsterdam Light Festival je hardlooprondje. Op het Waterlooplein haal je een plattegrond, maar eigenlijk wijst de weg zich vanzelf als je de rode lampjes langs de route volgt. Bij ieder lichtobject staat iemand die je meer kan vertellen over het idee erachter. Als je geen haast hebt, neem even de tijd om de mooie, soms zelfs ontroerende verhalen aan te horen.

Fijn en sportief 2014 allemaal!