Eten met aandacht, wie weet nog hoe?

“De natuur heeft al haar beste kwaliteiten ingezet om mij deze perfecte tomaat te geven. Het is mijn plicht om deze tomaat met al míjn beste kwaliteiten te bereiden voor mijn gasten.” Aldus chef Niki Nakayama. Wie de succesvolle Netflex-serie Chef’s Table heeft gezien, kent haar naam en die van haar restaurant, het wereldberoemde N/Naka in Los Angeles. Ik was betoverd door hoe zij en haar vrouw annex sous chef Carole Iida-Nakayama praten over eten. In hun keuken geen schreeuwende chef, geen gevloek, geen gesmijt met pannen, maar rust, orde en respect.

Met een eindeloos respect voor de natuur en het durven vertrouwen op hun intuïtie, haast alsof ze een dialoog aangaan met ieder ingrediënt, bereiden ze met rust en aandacht hun gerechten.

angelique heijligers

Encounter in LA met chef Niki Nakayama en sous-chef Carole Iida-Nakayama van N/Naka

Eten met aandacht, wie weet nog hoe?

Zoals Nakayama kijkt naar de tomaat die ‘gewoon’ bij haar in de achtertuin groeit, dat zette mij wel even aan het denken- zeker als ik denk aan al die keren dat ik snel, snel, snel achter mijn laptop een maaltijd naar binnen schoof. Nakayama vertelt hoe de elementen in de natuur samenwerken om een tomaat te produceren. Een wonder. Want hoe slim de mens zichzelf ook vindt, wij doen het de natuur niet na.

Wat is er gebeurd met samen eten, de tijd nemen om samen te genieten van het eten zonder dat ook maar iemand even op z’n telefoon kijkt?

Op 27 November a.s. is de volgende editie van de Stadswild Secret Yoga Club. Yoga, een live DJ, een prachtige geheime locatie en samen eten met aandacht

Eten met aandacht: waarom & hoe

Behalve een oefening in respect en mindfulnes, is er nog een reden waarom je eten met aandacht nog niet eens zo’n gek idee is. Te snel eten is een van de belangrijkste zaken van overgewicht, met alle gevolgen van dien. Dat zit namelijk zo:

1   Als je begint met eten, hebben je hersenen ongeveer twintig minuten nodig om te ‘meten’ of je wel of niet al verzadigd bent en om jou het signaal te geven wanneer je voldoende gegeten hebt

2   Eet je heel snel, dan heb je grote kans dat je veel meer eet dan dat je daadwerkelijk nodig hebt en je na twintig minuten ‘opeens’ helemaal vol zit

3   Snel even iets naar binnen werken betekent ook dat je niet de tijd neemt om al je reuk- en smaakzintuigen goed te benutten. De tijd nemen om de geur en smaak van je eten tot je te nemen, prikkelt je reuk- en smaakzintuigen en dat stimuleert weer de productie van spijsverteringssappen waardoor je je eten sneller en beter verwerkt

Telefoon weg, ogen dicht en kauwen, kauwen, kauwen

Geen idee hoe je eten met aandacht praktisch aanpakt? Simpel: leg je telefoon weg, sluit bij iedere hap even je ogen en concentreer je op kauwen, kauwen, kauwen. Goed kauwen op iedere hap dwingt je vanzelf om langzamer en bewuster te eten. Kauw minstens twintig keer op iedere hap. Dat maakt je eten fijner en zachter, je vermaalt je eten goed met speeksel waardoor je je spijsvertering aan het werk zet én er komt veel meer smaak vrij. Daarmee geef je aan je hersenen signalen door wat betreft de smaak en structuur van wat je in je mond hebt en ook dat is gunstig voor je spijsvertering. Na ongeveer vijftien tot twintig minuten merk je dat je al redelijk of zelfs helemaal verzadigd bent.

Dus…

…eten in alle rust, met aandacht en nooit meer met je bord op schoot terwijl je naar je favoriete serie kijkt. Behalve naar Chef’s Table natuurlijk 😉

Angélique

Foto credit: Juri Klaric

PS Kom je 27 November ook naar de Stadswild Secret Yoga Club? Yoga, een live DJ, een prachtige geheime locatie en samen eten met volle aandacht… Meer info vind je hier

By |2016-11-20T18:21:02+00:00november 2, 2016|0 Comments

Leave A Comment