Brood, wel of niet goed?

Eind mei hadden Juri en ik alle Stadswild-trainers gevraagd om na de zondagstraining bij ons thuis aan de keukentafel te komen lunchen. En of ze iets mee wilden nemen, want we waren benieuwd wat er dan op tafel zou komen te staan.

Trainen en voeding zijn niet los te koppelen van elkaar en er zijn talloze theorieën omtrent voeding. Wij van Stadswild adviseren zo dicht mogelijk bij de natuur te eten. 100% als je even een periode alles op scherp wil zetten en voor het dagelijks leven 80% Paleo en 20% ruimte voor een cappuccino, een keertje sushi of, doe ’s gek, brood. Want is brood zo slecht of mag je het best een keertje eten?

Paleo brood

Edwin Sander serveerde tijdens het laatste Stadswild Seizoensdiner verschillende soorten brood, volledig Paleo-proof. Maar tijdens de trainers-lunch aten we ‘gewoon’ brood. Of nou ja, gewoon…Er stond zuurdesem brood van goede kwaliteit op tafel. Na een zware training mag je zeker wat extra koolhydraten eten. In de vorm van groenten en fruit natuurlijk (zoals de Paleo-leer het voorschrijft) en als je niet gevoelig bent voor de graansoort waar het brood van gemaakt is, vinden wij dat je best wat brood mag eten. Let wel: brood van goede kwaliteit en niet teveel.

Een boterham bij de lunch is meer dan voldoende. De rest van je bord vul je met een flinke portie groenten (complexe koolhydraten) en een portie vlees, vis, gevogelte of eieren (proteïnen) . Want hier is waar het vaak fout gaat: in Nederland is brood vaak het hoofdbestanddeel van een maaltijd en wordt het daarbij ook nog eens bij iedere maaltijd geserveerd. Dat maakt je eetpatroon te koolhydraat- en tarwerijk en te eenzijdig. Beschouw brood voor wat het is: iets lekkers voor erbij, wat je gematigd eet en wat zeker niet de basis is van een evenwichtig eetpatroon. Brood hoort bij die 20% ruimte die je voor jezelf creëert. Voor de overige 80% zeggen wij: vlees, eieren, gevogelte, vis, groenten, noten, zaden en fruit.