Als gerespecteerd internationaal yoga teacher loopt de agenda van Anat Geiger over. No change in hell dat ze tijd zou hebben voor Stadswild, dacht ik. Maar ze zei ‘ja’. Een keer in de maand maakt Anat tijd vrij om voor ons een Yin Yoga les te verzorgen. En ben ik bijzonder blij mee. Al een aantal jaren volg ik haar werk en een paar keer heb ik haar geïnterviewd voor tijdschriften als FAB en Yoga Magazine. Want Anat kan prachtig en vooral inspirerend vertellen. En nee, niet  shanti shanti en geluk komt van de regenboog. Maar concreet en met beide voeten op de grond. 

Tijdens een van mijn interviews met haar, vertelde ze over hoe mensen Yin Yoga vaak ervaren en wat het anti-aging effect van deze yogavorm kan zijn.  In een maatschappij waarin we veel willen bereiken en liefst zo snel mogelijk, houden we ook van een beetje vaart in de yoga-les. Yin Yoga is verre van dynamisch. Het is gebaseerd op het Taoïstische concept van yin en yang, het idee van tegenovergestelde krachten die elkaar nodig hebben om in balans te zijn. Yang staat voor o.a. mannelijk, verandering, beweging, actief en heet, terwijl yin staat voor vrouwelijk, onbeweeglijk, stabiel, passief en koud. In yoga vertaald staan dynamische yogavormen waarbij je snel van de een naar de andere pose beweegt voor yang. Je spieren moeten hard aan het werk, je hartslag gaat omhoog en je krijgt het warm. Yin Yoga daarentegen kenmerkt zich dan door een passieve stijl: je moet minutenlang zittende of liggende poses vasthouden. Een oefening in kalmte, geduld, observatie en acceptatie. Anat: “Veel mensen die voor het eerst Yin Yoga doen, ervaren het als een enorme opluchting. Eindelijk kunnen ze de competitie even opzij schuiven en mogen ze voelen hoe het werkelijk met ze gaat. Voor andere mensen is vijf minuten stilzitten haast een onmogelijke taak. Het roept weerstand op. Vanuit je lijf, maar vooral vanuit je geest. Wij zijn wezens die vechten of vluchten om uit een onaangename situatie te komen. Yin laat je zien dat er een derde mogelijkheid is. Blijven. Als je dat toelaat, gaat er een wereld voor je open. Het lang vasthouden van een pose stimuleert de bloedsomloop in dieper gelegen weefsels zoals je banden en pezen. Naarmate we ouder worden, worden deze droger en word je stijver. Met Yin Yoga werk je aan het verbeteren en behouden van je flexibiliteit. Oude blessures kun je er zelfs mee oplossen, doordat je de tijd neemt dieper gelegen weefsels te stimuleren. Het lang vasthouden van de poses doet natuurlijk ook iets met je geest. Yin Yoga is een voorbereiding op meditatie. Als je door die eerste weerstand heen bent, niet meer het idee hebt van ik wil weg of ik verveel me, dan vindt er een shift plaats. Je identificatie met je persoon, met je lichaam vervaagt een beetje en dat geeft je de ruimte om in contact te komen met iets anders wat ook nog in ons schuilt. Bij anti-aging denken we meteen aan er jonger en strakker uitzien en dat is iets wat zeker kan gebeuren door yoga. Maar wat je werkelijk ouder maakt, is het conflict tussen wie je bent en wie je wilt zijn. Je denkcapaciteiten en je onafhankelijkheid heb je al bewezen. Laat de yin in je leven toe en ontdek dat er nog veel meer in je zit dan je ooit gedacht had. Wat je bij veel oudere yogi’s ziet, datgene wat ze zo jong maakt, is dat vonkje in hun ogen. Ze zijn nog volop bezig met die ontdekkingstocht naar de diepere lagen in zichzelf. Je moet ouder worden voor dat inzicht en daarmee lever je je iets van je jonge looks in. Ikzelf vind het een goeie deal.”

Angélique