Double-unders: 5 tips om ze razendsnel te leren!

Met deze simpele, maar effciënte tips leer je binnen een paar minuten hoe je double-unders maakt. De truck is namelijk niet heel hard draaien en heel hoog springen, maar juiste techniek en timing.

Touwtje springen. Wie bij Stadswild Gym Amsterdam traint, is er best goed in. Touwtje springen komt regelmatig in onze trainingen voorbij en wie eenmaal aardig snel kan touwtje springen, wil vervolgens maar een ding: double-unders leren. In een sprong twee keer dat touw onder je voeten door laten draaien is een soort heilige graal. Double-unders zijn inderdaad best lastig om onder de knie te krijgen, maar met deze vijf tips heb je binnen een paar minuten je eerste, echte double-under in the pocket!

Vijf tips hoe je razendsnel die double-unders de baas bent

 

Tip 1: Draai vanuit je polsen

Voorkom dat je grote ronde bewegingen met je armen maakt. Beweeg het touw vanuit je polsen. Dat is behalve efficiënter ook noodzakelijk om het touw zo snel te laten ronddraaien dat je een double under kunt maken.

Tip 2: Zet je voeten iets uit elkaar en spring hoger

Spring iets hoger dan normaal zodat je de tijd hebt om het touw twee keer rond te draaien. Als dat goed gaat, kun je je sprong iets minder hoog om vloeiend een serie double unders te maken. En: zet je voeten iets uit elkaar. De meesten mensen houden hun voeten tegen elkaar aan, waardoor je onnodig energie verspilt aan je lichaam in balans houden. Zet je voeten iets uit elkaar (niet teveel) om je balans te houden en efficiënter met je energie om te gaan. Je zult bij double-unders merken dat ze héél vermoeiend zijn, dus save your energy!

Tip 3: Laat je tenen niet hangen

Wat vaak gebeurt als je hoger springt, is dat je ongemerkt je tenen naar beneden laat hangen. Daardoor tikken je tenen tegen het touw aan en red je je double-under niet. Let er dus op dat je je tenen iets optrekt. Hoeft niet overdreven, maar laat ze niet hangen.

Tip 4: Hou je armen waar ze zijn

Tijdens het springen verplaatsen je armen zich al snel van dichtbij je lichaam naar steeds verder weg en struikel je over je touw. Je touw is niet te kort, maar doordat je je armen steeds iets breder houdt, verkort je het touw. Hou je handen dicht bij je lichaam en hou ze daar.

Tip 5: Hou je benen lang

Veel mensen denken dat knieën optrekken de fix is om het touw twee keer eronder door te krijgen. Nee dus. Wat er gebeurt is dat zodra je landt, je uit je balans en ritme raakt en niet meer die tweede double-under voor elkaar krijgt.

Volg bovenstaande tips en als het niet in een keer lukt, no worries. Double-unders leren is zeker net zo vermoeiend als uiteindelijk die double-unders maken!

Enjoy je workout,

xAngélique

PS check ons lesrooster als je double-unders en andere jump rope tricks wil leren onder begeleiding van ervaren trainers.

Foto credit: Sabine Henzing

By |2016-11-20T18:21:02+02:00november 1, 2016|0 Comments

Leave A Comment

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close